Werkgever: Creëer een goede work life balance op jouw kantoor

Het is niet gemakkelijk om in deze onvoorspelbare en snelle zakenwereld te zitten. We voelen veel druk. We willen van alles kunnen en alles wat we kunnen, moeten we perfect uitvoeren. Daarnaast zijn we steeds afhankelijker van technologie en social media. Hierdoor vinden we het steeds moeilijker om werk en privé gescheiden te houden. Langzaam maar zeker wordt het lastiger om een goede work life balance te bewaren. Ook voor werkgevers is het lastig om hier de juiste balans in te bieden, maar wel ontzettend belangrijk. Hoe pak jij, als werkgever, dit aan? Lees hieronder meer!

CooderJobs
12 juli 2019

Gelukkig leven en work life balance

In een artikel van Undercover Recruiter schreven ze over een studie die zij wereldwijd hebben uitgevoerd. Hierin achterhalen zij welke landen het beste scoorden betreft de work life balance. Die resultaten werden weer vergeleken met het World Happiness Report. Daar kwamen leuke bevindingen kwamen uit. Zo werd duidelijk dat 2/3 van de gelukkigste landen ter wereld ook de hoogste scoren behaalden in de work life balance. Dat geeft dus aan dat een gelukkig leven in verband staat met een goede balans tussen werk en privé. Nederland scoort hoog in het onderzoek. We staan in de top 2 van het meeste gelukkige land. Wanneer we kijken naar work life balance staat Amsterdam zelfs op nummer 1!  Toch wijst onderzoek uit dat er nog steeds ruimte is voor verbetering als het gaat om de work life balance binnen bedrijven. Het is lastig om ervoor te zorgen dat je bedrijf hier ruimte voor biedt en voor een goede balans zorgt. Iedereen moet hieraan bijdragen. Hoe kun je, als werkgever, jouw personeel het beste helpen om dit te bereiken? En daarnaast het algehele welzijn op de werkplek verhogen? Lees hieronder 8 tips die hiervoor gaan zorgen.

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om naar een scherm te staren voor 8 uur per dag achter elkaar. Zonder enige pauze in te lassen, kan dit zelfs slecht voor de gezondheid zijn. Om dit tegen te gaan, is het belangrijk om je werknemers de mogelijkheid te geven even van hun werkplek af te gaan en een korte pauze te nemen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er een ruimte is waar collega’s samen kunnen komen en even hun hoofd kunnen legen. Een kleine vijf minuten doet wonderen. Op die manier kunnen ze hun gedachte even van werk verschuiven. Dat zorgt voor minder stress en een betere concentratie wanneer ze weer aan het werk gaan.  Daarnaast is het goed om beweging tijdens de pauzes te stimuleren. Geef je werknemers de mogelijkheid tot een langere lunchpauze. Zo kunnen zij wanneer ze willen gaan sporten. Die uren kunnen altijd gecompenseerd worden aan het begin of einde van de dag. Een andere optie is een wandeling van 10 minuutjes. Ook dat kan al veel goed doen. 

Op een onbewoond eiland

Uit onderzoek blijkt dat vakantie voor een daling zorgt in het stressniveau van werknemers. Vakanties zijn dus geen luxe, maar een noodzaak. Het geeft de werknemers een kans om werk even uit te schakelen. Zo kunnen ze genieten van het moment, de familie, het leven. Daarnaast is het een moment van waardering voor al het harde werken wat de werknemer de afgelopen periode gegeven heeft. Diegene kan zich even opladen en rust nemen. Wanneer de vakantie voorbij kan de werknemer weer fris starten. Het is hierbij belangrijk dat je als werkgever ‘het vakantie nemen’ communiceert met je werknemers. Zo blijven zij gemotiveerd en productief werken. Ook wanneer ze terugkomen van vakantie. Door dit hardop uit te spreken, voelen werknemers zich ook niet bezwaart om vakantie op te nemen. Een ander voorbeeld is om te vertellen dat je de dagen op moet maken voor het einde van het jaar. Dat zorgt ervoor dat werknemers sowieso vakantie opnemen en dus uitgerust en opgeladen blijven.   

De doe-het-zelver

Een derde tip is dat je jouw werknemers zelf vraagt wat ze graag anders willen zien. Als je het zelf lastig vindt om te achterhalen wat er anders kan, waarom zou je het dan niet vragen bij de bron? Zij kunnen jou innovatieve ideeën, inspiratie of advies geven. Zij weten het beste wat zij willen. Vervolgens kan jij kijken wat de mogelijkheden daarin zijn. Wanneer jij merkt dat werknemers moeite hebben om de balans te vinden, vraag ze dan welke verandering hen zou helpen. Samenwerken met elkaar zorgt voor meer inzicht. Hierbij voelen zij zich gehoord. Zo kan een verandering ook daadwerkelijk plaatsvinden.  Hoe pak je dit nu aan? Maandelijkse meetings bijvoorbeeld! Hierin kan er feedback gegeven worden. Als er iets gedaan wordt met de feedback, zullen er meer en meer nuttige tips uit deze meetings komen. Op deze manier verbetert de work life balance binnen jouw organisatie. Positief voor je werknemers en positief voor jou! 

Practice what you preach

Als jij graag wil dat je werknemers goed rust nemen, wanneer ze het kantoor verlaten, laat dit dan ook zien! Zorg ervoor dat je jouw mailtjes tijdens werkuren verstuurt. Niet in het weekend. Dit geeft gemixte signalen en zorgt voor druk. Werknemers willen zich spiegelen aan jouw werkuren. Het is daarnaast belangrijk dat ze werk niet mee naar huis nemen. Werk moet thuis even volledig uitgezet kunnen worden. Zo kunnen ze de volgende dag weer fris beginnen. Zie je iemand vaak tot laat ploeteren? Geef aan dat het goed is om naar huis te gaan en morgen verder te gaan met een frisse blik en een stel uitgeruste hersenen. Op dat soort momenten kan werk vast even wachten…

Flexibele work life balance

Flexibele uren zijn belangrijk. Dit hoeft niet te betekenen dat iedereen zelf mag bepalen wanneer ze naar werk komen en wanneer ze weer gaan. Het gaat er hierbij juist om dat zelf kunnen bepalen wanneer ze het x aantal werkuren per dag starten en eindigen. Vaak vinden werkgevers dit spannend. Wat begrijpelijk is. Het geven van flexibele uren geeft juist vertrouwen wat maakt dat werknemers er goed mee om gaan.  Natuurlijk zijn hier ook andere oplossingen voor. Denk aan een 36-urige werkweek, flexibel omgaan met de uren wanneer iemand kinderen heeft of noem het maar op! Flexibele uren zorgt in ieder geval voor een goede balans. 

Er zijn nog veel meer mogelijkheden die je kan invoeren om een betere work life balance te creëren. Dit zijn enkel een paar tips die je zou kunnen gebruiken, maar bekijk de opties die het beste passen bij jouw organisatie. Zorg ervoor dat het past bij jouw werknemers en bij hun wensen en behoeftes. Verwar bijvoorbeeld inzet en toewijding niet met een 60- tot 70-urige werkweek. Dit hoeft niet in relatie te staan met elkaar. Overwerken hoeft niet erg te zijn, maar laat het tot een bepaald niveau gaan om de juiste balans te bewaren. Die goede balans tussen werk en privé wordt steeds belangrijk in werkomgevingen, voor werknemers én werkgevers. Zorg dat je hier dus tijd in investeert. Wil jij graag meer weten over het creëren van een goede work life balance? Laat het ons weten!